تعداد بازدید: ۴۰۸۹
کد خبر: ۳۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷ - 05 October 1400
چرا به بازسازی عتبات مقدسه کمک می کنیم ؟

چرا به بازسازی عتبات مقدسه کمک می کنیم ؟

در این نوشتار در صدد پاسخ به این سوال هستیم .

دلایلی را می توان در این باب بیان کرد:
قرآن کریم می فرماید:
”ان تنصرالله ینصرکم”(سوره: ۴۷ , آیه: ۷) ،”و ذکرونی اذکرکم”(سوره:۲ , آیه: ۱۵۲). یاد من باشید یادتان هستم، نصرت کنید نصرتتان می کنم. تعاونوا علی البرّ”، یعنی در این “برّ” کمک کنید ؛ “بر”یعنی سایبان درست کنید که زوار اذیت نشوند،آب خنک بگذارید،فرش بگذارید ،این مطلب ریشه صحن سازی در قرآن است.چون زیارت قبور را شیعه و سنی همه “برّ” می دانند یعنی کار نیک و خدا در قرآن می فرماید:
“تعاونوا علی البرّ”در این کار نیک کمک کنید یعنی اگر جاده نباشد، امنیت نباشد ،وسیله نباشد زوار کم می شوند .
هر کاری بتوانیم انجام بدهیم که رفاهیات زوار را تامین کنیم .
بیرون از مدینه در روستایی که مسجد شجره قرار دارد ؛ حضرت امیرالمومنین (ع)با دست خودشان چاههایی حفر کردند .
و امروز هم آب این چاهها را بسته بندی می کنند ، بنام ”آبار علی”، است یعنی چاه هایی که حضرت علی(ع) با دست های شریفشان حفر کردند .
حضرت امیر(ع) ۱۴۰۰ سال پیش برای زوار مکه چاه حفر کردند و اگر ما برای زوار امیر المومنین(ع)، کربلا،کاظمین و سامرا صحن و شبستان یا سایر امکانات رفاهی که موجبات آسایش زوار را فراهم کند، این مسئله که زیارت اهل قبور “برّ”می باشد و خداوند در قرآن می فرماید “تعاونو علی البرّ” محقق می شود .
۲- خدمت‌رسانی به زائرین ائمه اطهار ع نزد ایشان با ارزش و ماجور است لذا کسی که زوار ائمه(ع) را جا و مکان می دهد، خداوند به واسطه شفاعت ائمه(ع) مزد او را می دهد و به او در قیامت پناه می دهد .
محال است ما به قصد قربت الی الله و برای کسب مقام شفاعت حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) در این جهت اقدامی کنیم و ما را در قیامت بی نصیب بگذارند .
کسانی که در امر بازسازی حرم های اهل بیت(ع) فعالیت می‌کنند باید بدانند که اهل نجات‌اند و امکان ندارد اهل بیت(ع) آن‌ها را در روز قیامت رها کنند .
۳- از بهترین کارها برای الفت و اتحاد بین شیعیان عراق و ایران ساخت و بهسازی عتبات عالیات توسط ایرانیان است و این کار سوای اجر و ثواب معنوی از زوایایی دیگر نیز قابل تأمل است .
بازسازی عتبات عالیات و آباد کردن قبور ائمه اطهار(ع) و زیارت مداوم ایرانیان از بارگاه ائمه(ع) در عراق امری مهم است و باعث تقویت ارتباطات فرهنگی و مذهبی میان مردم ایران و عراق در مقابل اقدامات ضد دینی و مذهبی می شود .
۴- دشمنان اسلام از صدر اسلام تاکنون تمام تلاش خود را برای نابودی مزارات ائمه معصومین(ع) بکار گرفته‌اند، اما خوشبختانه موفق نشدند و این به دلیل تلاش‌های محبین اهل بیت(ع) در راستای حفظ و نگهداری و زیباسازی قبور متبرکه ائمه معصومین(ع) است .
۵- بازسازی و بزرگداشت عتبات مقدسه هیچ گاه با فریضه کمک به مستمندان و نیازمندان منافات ندارد ، ما به عنوان یک مسلمان وظیفه داریم هم به مستمندان و نیازمندان کمک کنیم و هم نسبت به آباد کردن زیارتگاه های اهل بیت(ع) اقدام کنیم .
6- بسیاری از موقوفات مربوط به ائمه اطهار(ع) دو منظوره است به این صورت که واقفان آنها امکانات متعددی هم برای کمک به مستمندان و هم برای آباد کردن عتبات مقدسه نیت کرده اند . این، رویکردی تک بعدی است که فقط به رفع یک معضل توجه شود ، مانند این که کسی مثلاً با دیدن مشکلات در یتیم‌خانه‌ها یا مراکز بهزیستی حکم کند که بودجه آموزش و پرورش کاسته و به ساخت و بازسازی دارالایتام‌ها اختصاص یابد .
آموزش و پرورش، فرهنگ‌ساز است، انسان‌ساز است، جلوی ازدیاد نابسامانی‌ها را می‌گیرد و … .
دغدغه فقرا و نیازهای مالی آنان ارزشمند است اما اولویت‌های فرهنگی را منتفی نمی‌کند، به علاوه اگر فرهنگ حسینی (علیه‌السّلام) فراگیر شود، رسیدگی به فقرا هم نهادینه می‌شود .
این فرهنگ بر اساس سیره و سخنی از آن امام همام می‌آموزد:
«اظهار نیازهای مردم به شما، از نعمت‌های الهی بر شما است، از این نعمت‌ها، با بی‌میلی روی نگردانید.» (بحارالانوار، جلد ۷۵، صفحه ۱۲۱).
۷- اگر مقایسه ای بین سایر بودجه های کلان فرهنگی کشور و نتایج حاصله با هزینه هایی که در این گونه اقدامات صرف می شود و نتایج آن داشته باشیم ، اهمیت این قبیل اقدامات برای ما روشن می شود و در بسط و گسترش آن کوشش می کنیم.
البته باید از هرگونه اسراف، ریخت و پاش و انجام دادن اموری که به هیچ وجه زیبنده نظام اسلامی و مکتب اهل بیت(ع) نیست جلوگیری کرد و برای استفاده بهینه از امکانات موجود ، در جهت گسترش فرهنگ صحیح اسلامی و ارائه خدمات گوناگون (مانند ایجاد کتابخانه، زائرسرا، سالن اجتماعات، مراکز درمانی، امکانات آسایش، مراکز فرهنگی، تفریحی ورزشی و… برای عموم افراد جامعه خصوصا افراد نیازمند و کمک به آنان ، برنامه ریزی های مناسب انجام شود .
بحمدالله همواره در طول تاریخ شاهد انجام این گونه اقدامات، از سوی برخی مراکز دینی و زیارتی (مانند آستان قدس رضوی در مشهد، آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) در قم و…) بوده و هستیم .
به امید آن که روز به روز از تجملات پرهزینه و کم فایده کاسته شود و به آن چه که در راستای رشد معنوی و آسایش زائران است ، افزوده شود .
۹- مرحوم مجلسی در بحار الانوار حدیثی را از امام صادق علیه السلام از قول جدش پیامبر(ص) بیان میفرماید :
یَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَ قَبْرَکَ وَ قَبْرَ وُلْدِکَ بِقَاعاً مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّهِ وَ عَرْصَهً مِنْ عَرَصَاتِهَا وَ إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ نُجَبَاءَ مِنْ خَلْقِهِ وَ صَفْوَهٍ مِنْ عِبَادِهِ تَحِنُّ إِلَیْکُمْ أُولَئِکَ یَا عَلِیُّ الْمَخْصُوصُونَ بِشَفَاعَتِی الْوَارِدُونَ حَوْضِی وَ هُمْ زُوَّارِی غَداً فِی الْجَنَّهِ یَا عَلِیُّ مَنْ عَمَرَ قُبُورَکُمْ وَ تَعَاهَدَهَا فَکَأَنَّمَا أَعَانَ سُلَیْمَانَ بْنَ دَاوُدَ عَلَى بِنَاءِ بَیْتِ الْمَقْدِسِ وَ مَنْ زَارَ قُبُورَکُمْ عَدَلَ ذَلِکَ ثَوَابَ سَبْعِینَ حَجَّهً بَعْدَ حَجَّهِ الْإِسْلَامِ وَ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ حَتَّى یَرْجِعَ مِنْ زِیَارَتِکُمْ کَیَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ فَأَبْشِرْ وَ بَشِّرْ أَوْلِیَاءَکَ وَ مُحِبِّیکَ مِنَ النَّعِیمِ وَ قُرَّهِ الْعَیْنِ بِمَا لَا عَیْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ ….
پیامبر(ص) فرمود: ای اباالحسن! خداوند قبر تو و فرزندانت را قطعه ای از قطعه ها و عرصه های بهشت قرار داده است و دل های برگزیدگان خلقش و بندگانش را مشتاق زیارت شما قرارداده است. یا علی(ع)! فردای قیامت، شفاعت خاص من شامل اینها است و اینها وارد برحوض می شوند و زیارت کنندگان من خواهند بود. یا علی! هرکس قبرهای شما را آباد کند و با آنها مانوس باشد مانند کسی است که به حضرت سلیمان(ع) در ساختن بیت المقدس کمک کرده است و هر کس قبور شما را زیارت کند ثوابش معادل حج واجب و هفتاد حج مستحبی پس از آن است و وقتی بر می گردد از گناهانش بیرون می رود مانند کسی که از مادر متولد شده است. پس دوستان و دوستدارانت را به نعمت هایی که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به ذهن هیچ انسانی خطور نکرده بشارت ده……..
۱۰ – عمران و آبادانی عتبات مقدسه می تواند نقش سازنده ای در گسترش و ترویج فرهنگ و ارزش های اسلامی، اسوه قراردادن ائمه اطهار(ع)، تمسک به سیره آن بزرگواران برای عموم مردم داشته باشد .
این خود نتایج مهم و ارزشمندی در حوزه فردی و اجتماعی به دنبال دارد و در نهادینه کردن ارزش های الهی و انسانی فوق العاده موثر است .
۱۱- دنیای معاصر برای تربیت نسل‌های نو که فاصله‌ای بیش از دو، سه دهه با پدران و مادران خود ندارند، دچار بحران است و با وجود اندک بودن فواصل زمانی، تسلط یا حتی اشراف بر فرزندان از دست رفته می‌نماید . اما فرهنگ حسینی (علیه‌السّلام) از فراز هزار و چند صد سال، با دل‌ها گره می‌خورد و از جوانان بیشتر دل می‌برد .
در شهر و دیار خود به وضوح می‌بینیم جوانان، با هر فاصله‌ای از ارزش‌های جاری- که حتی گاه به دین گریزی تعبیر می‌شود- با حلول ماه محرم به میزان قابل توجهی تحت تأثیر فضای عزای حسینی (علیه‌السّلام) قرار می‌گیرند .
دریغ که ما در برابر فرهنگ عظیم حسینی (علیه‌السّلام)، از آثار شگرف اخروی و تأثیرات بی‌بدیل فرهنگی‌اش غافل باشیم .
۱۲- از سرفصل‌ها در بودجه هر دولتی، حفظ و تبلیغ میراث فرهنگی با هزینه‌های گزاف است. چرا هزینه برای آثاری گاه متعلق به حاکمان و طبقات فاقد ارزش را از بودجه های دولتی به جا می‌دانیم ولی هزینه برای فرهنگی عظیم و احیاگرِ ارزش‌های الهی و انسانی را از محل نذورات و هدایای محبان و دوستداران اهل بیت(ع) مورد مناقشه قرار می‌دهیم؟ آیا ابعاد عظیم فرهنگ حسینی (علیه‌السلام) قابل قیاس با آثار باستانی است؟
۱۳- انجام این نوع هزینه‌ها خود یک فرایند معنوی و فرهنگی است. افراد با این کار، علاوه بر تحصیلِ اجر معنوی، دل و روح خود را با فرهنگ حسینی (علیه‌السلام) گره می‌زنند و در عین حال فرهنگ انفاق در راه خدا را به سوی نهادینه شدن پیش می‌برند .


نویسنده: حجه الاسلام مشيري

بسمه تعالی
در فهرست نذوراتی که به دفاتر ستاد رسیده اقلام متفاوتی وجود دارد.


آن بخش از نذورات که نقدی است پس از واریز به بانک در راستای نیت نذرکننده برای حرم ها هزینه می شود .
در قبال پرداخت وجه نقد توسط پرداخت کننده نذر، قبض جمع آوری نذورات مردمی مربوط به ستاد بازسازی عتبات عالیات را دریافت می کند .
اگر نذر اداء شده زیورآلات گرانبها شامل طلا و نقره باشد ، فلزات آن ذوب می شوند تا برای آبکاری روکش ورق های مسی(دراصطلاح خشت) ایوان ها و گنبدها استفاده می شوند .
ولی اگر نذورات اقلامی مثل فرش، لوستر، مصالح ساختمانی، ماشین آلات صنعتی، خودرو و حتی مواد اولیه تهیه غذا مثل برنج، حبوبات و …. باشند ، به حرم ها منتقل می گردد .

هموطنان گرامی جهت مشارکت در این امر خیر و اهداء کمک ها و نذورات خود می توانند به یکی از روش های زیر اقدام فرمایند:
* پرداخت از طریق درگاه اینترنتی
* واریز مستقیم به حساب و کارت های بانکی.
* شماره گیری کد دستوری #4*72*
الف) پرداخت از طریق درگاه اینترنتی   https://atabat.org/fa/forms/33           

ب) روش پرداخت مستقیم به حساب ها:

جاری ۴۰۴۷۱۱۳۹۰۴۶۴۰۱ بانک قرض الحسنه مهر ایران
سیبا ۰۱۰۷۱۷۰۵۹۳۰۰۲ بانک ملی
جاری۱۰۰۱۱۳۳۰۰۰ بانک تجارت
جاری۰۷/ ۲۰۱۶۳۰۱۶۳۵۰ بانک سپه
جاری ۲۱۴۳۵۴۷۱۱۱۲۲۲۱۰ بانک سپه (انصار)
جاری ۵۶۳۲۹۹۵۵۷۶۳۴۱۰۰۱ پست بانک
جاری 7/۱۴۶۳۵۰۶/10 بانک رسالت

ب) روش پرداخت مستقیم از طریق کارت:

کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۶۵۹۸۴۵ ملی
کارت ۵۸۹۲۱۰۷۰۰۰۰۱۴۴۸۳ بانک سپه
کارت ۶۲۷۳۸۱۱۰۱۳۸۵۰۰۹۱ بانک انصار
کارت 6063737004763866بانک مهر ایران

ج) روش پرداخت مستقیم از طریق شماره شبا:

شبا بانک قرض الحسنه مهر ایران IR600600404701103904640001
شبا بانک انصار IR۳۹۰۶۳۰۲۱۴۳۰۵۴۰۷۱۱۱۲۲۲۰۱۰
شبا بانک سپه IR۵۷۰۱۵۰۰۰۰۰۰۲۰۱۶۳۰۱۶۳۵۰۰۷
شبا پست بانک IR۳۱۰۲۱۰۰۰۵۶۳۲۹۹۵۵۷۶۳۴۱۰۰۱

د) روش شماره گیری کد دستوری #۱۱۰*۷۸۰* :

در راستای سهولت دسترسی علاقه مندان و مشتاقان مشارکت در بازسازی عتبات مقدسه، علاوه بر شماره حساب های معرفی شده در بانک های استان کد دستوری زیر جهت اطلاع رسانی و بهره برداری کاربران تلفن همراه و تلفن شهری حضورتان معرفی می گردد:
از طریق شماره گیری کد دستوری #۱۱۰*۷۸۰* با تلفن .
تشریح انجام عملیات: برای این کار می توان علاوه بر استفاده از تلفن های همراه ساده و اندروید از گوشی تلفن شهری مجهز به سیستم تون هم استفاده کرد .
پس از شماره گیری کد دستوری #۱۱۰*۷۸۰* گزینه انتخابی نام ۶ حرم مورد نظر به ترتیب شماره در معرض انتخاب قرار می گیرد که پس از فشار دادن دکمه تماس .
با انتخاب یکی از اعداد ۱ تا ۶ حرم مورد نظر انتخاب و سپس دکمه تماس .
مبلغ مورد نظر را وارد و سپس دکمه تماس .
شماره کارت عضو شتاب را وارد و سپس دکمه تماس .
رمز دوم کارت خود را وارد و سپس دکمه تماس .
کد تلفن استان(۰۶۱) را وارد و سپس دکمه تماس .
عملیات با موفقیت به پایان می رسد .
همچنین افرادی که در زمینه خاصی متخصص هستند و قصد مشارکت دارند می توانند با ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان به شماره ۰۶۱۳۳۳۶۰۱۰۰ یا ستاد مستقر در شهرهای تابعه استان تماس حاصل فرمایند .
قابل ذکر است درصورتی که تمایل دارید نذورات نقدی شما صرف پروژه خاصی شود هنگام واریز مبلغ نزد شعب بانک ها نام پروژه موردنظر را در قسمت پایین فیش واریزی درج نموده و به شماره نمابر ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان ۰۶۱۳۳۳۶۵۵۵۳ ارسال فرمایید یا در صورت پرداخت اینترنتی در قسمت توضیحات ذکر شود.

والسلام/.


تهیه وتنظیم :

معاونت فرهنگی و روابط عمومی

ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان

 

نشانی اینترنتی:www.atabatkhz.ir           &      https://khouzestan.atabat.org
پست الکترونیکی(ایمیل):atabatkz@gmail.com سامانه پیامک: 825 825 825 30001 تلفن: 33365553- 33365508- 33360100 آدرس:اهواز- امانیه- بین لقمان و عارف - خ شهید منصفی پلاک13

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
ویدیو